Pakiety Terapeutyczne Metodą Vojty

Szukasz skutecznej formy terapii dla swojego dziecka?
Wybierz pakiety terapeutyczne metodą Vojty – dedykowane dzieciom i młodzieży w wieku od 0 do 18 lat.

Pakiety terapeutyczne metodą Vojty – od 0 do 18 roku życia

Intensywna, indywidualnie dobrana terapia prowadzona przez wykwalifikowanych terapeutów, w ciepłej i wspierającej atmosferze

Metoda Vojty to sprawdzona i uznana na całym świecie forma terapii, która wspiera rozwój ruchowy dzieci z różnego rodzaju wyzwaniami – od zaburzeń napięcia mięśniowego, przez opóźnienia rozwojowe, po schorzenia neurologiczne. Pod okiem doświadczonych terapeutów, w przyjaznej i wspierającej atmosferze, Twoje dziecko otrzyma indywidualnie dobrany plan terapii, który pomoże mu zrobić krok w stronę samodzielności i lepszego funkcjonowania. Nasze pakiety terapeutyczne to indywidualne podejście, wykwalifikowani terapeuci i realne efekty – już od pierwszych tygodni terapii.

I. PAKIET TERAPEUTYCZNY METODĄ VOJTY + INTEGRACJA SENSORYCZNA (SI)

W ramach Pakietu 1 oferujemy terapię metodą Vojty połączoną z zajęciami z integracji sensorycznej. To kompleksowe podejście wspiera rozwój motoryczny oraz pomaga dziecku lepiej przetwarzać bodźce zmysłowe, co przekłada się na większy komfort funkcjonowania na co dzień. To idealna opcja dla dzieci z trudnościami w zakresie napięcia mięśniowego, koordynacji ruchowej czy nadwrażliwości sensorycznej.

PODSTAWOWE INFORMACJE

Termin:                    14.07 – 19.07. 2025 r.
Czas trwania:
          poniedziałek – sobota
Ilość uczestników: 5
Tryb:
                         stacjonarny (fizjoterapia ambulatoryjna)
Miejsce:                   Centrum Diagnostyczno-Rehabilitacyjne
                                   Promyk Słońca,
                                   ul. Swoboda 8A, 50-088 Wrocław

Cena pakietu:         2 950 zł 

PAKIET: METODA VOJTY + INTEGRACJA SENSORYCZNA (SI)

CZAS TRWANIA: poniedziałek – sobota

PAKIET ZAWIERA:

II. PAKIET TERAPEUTYCZNY METODĄ VOJTY + LOGOPEDA DZIECIĘCY

Pakiet 2 to połączenie terapii metodą Vojty z zajęciami z logopedą dziecięcym. Ten zestaw skierowany jest do dzieci, które – oprócz wsparcia ruchowego – potrzebują również pomocy w rozwoju mowy, komunikacji i funkcji pokarmowych. Wspólne działanie terapeuty Vojty i logopedy pozwala na holistyczne wsparcie, zwłaszcza w przypadkach obniżonego napięcia mięśniowego w obrębie twarzy, trudności z ssaniem, połykaniem, artykulacją czy opóźnionym rozwojem mowy.

PODSTAWOWE INFORMACJE

Termin:                    28.07 – 02.08. 2025 r.
Czas trwania:
          poniedziałek – sobota
Ilość uczestników: 5
Tryb:
                         stacjonarny (fizjoterapia ambulatoryjna)
Miejsce:                   Centrum Diagnostyczno-Rehabilitacyjne
                                   Promyk Słońca,
                                   ul. Swoboda 8A, 50-088 Wrocław

Cena pakietu:         2 950 zł 

PAKIET: METODA VOJTY + LOGOPEDA DZIECIĘCY

CZAS TRWANIA: poniedziałek – sobota

PAKIET ZAWIERA:

 

Jak zgłosić dziecko do skorzystania z pakietu?

KORK 1
  1. Zapoznaj się z regulaminem i wypełnij formularz zgłoszeniowy (dostępny poniżej).
  2. Po przesłaniu zgłoszenia otrzymasz od nas, w odpowiedzi mailowej, formularz kwalifikacyjny dotyczący Twojego dziecka.

  3. Wypełniony formularz kwalifikacyjny prześlij na adres: pakiet@promykslonca.pl lub dostarcz osobiście do siedziby Fundacji:

Fundacja Promyk Słońca
ul. Swobodna 8a
50-088 Wrocław

  1. Formularze kwalifikacyjne przyjmujemy do 7 maja 2025 r. (środa).

KROK 2
  1. Po zebraniu formularzy zgłoszeniowych komisja kwalifikacyjna, w skład której wchodzą lekarze i terapeuci, dokona analizy wniosków, wybierając pięciu uczestników.
  2. Informację o decyzji dotyczącej zakwalifikowania się do pakietu otrzymają Państwo mailowo najpóźniej do 15 maja 2025 r.
  3. W przypadku pozytywnej decyzji, opłatę za pakiet należy uiścić w terminie do 31 maja 2025 r.
  4. W tym samym terminie do 31 maja prosimy również o dostarczenie pozytywnej opinii lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (lekarza rodzinnego) o braku przeciwwskazań do udziału oraz oryginał formularza kwalifikacyjnego, jeśli wcześniej był wysłany drogą mailową.

Wyślij zgłoszenie, by otrzymać formularz kwalifikacyjny

    Wybierz pakiet

    Podaj dane osobowe

    Masz pytania dotyczące pakietu? - Zapraszamy do kontaktu

    Dowiedź się wiecej o metoda terapeutycznych

    Metoda Vojty w rehabilitacji dzieci i niemowląt

    Zdrowe dzieci już w pierwszym roku życia dysponują wszelkimi elementami składowymi typowego dla człowieka sposobu poruszania się i pionizacji: od funkcji chwytania, przez przetaczanie i raczkowanie, aż do swobodnego chodu. Pacjenci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego i aparatu mięśniowo-szkieletowego, bez względu na przyczynę tych uszkodzeń, tylko częściowo wykorzystują spontanicznie wrodzone wzorce ruchowe. Terapeuta wykonuje precyzyjny ucisk na określone strefy ciała u pacjenta ułożonego na plecach, na boku lub na brzuchu. Taki bodziec w sposób odruchowy wyzwala u pacjenta dwa kompleksy ruchowe, w których zawarte są wszystkie elementy składowe ludzkiego sposobu poruszania się: „odruchowy obrót” oraz „odruchowe pełzanie”. Oba kompleksy ruchowe mogą być aktywowane niezależnie od woli pacjenta.

    Wskazania obejmują:

    • zaburzenia ośrodkowej koordynacji ruchowej,
    • zaburzenia funkcji ruchu po uszkodzeniach mózgu (mózgowe porażenia),
    • niedowłady obwodowe kończyn górnych i dolnych (uszkodzenia splotu ramiennego, przepukliny oponowo-rdzeniowe i in.),
    • różne schorzenia nerwowo-mięśniowe,
    • schorzenia i ograniczenia funkcji kręgosłupa, np. boczne skrzywienia kręgosłupa (skoliozy),
    • poważne uszkodzenia ortopedyczne barków, ramion, bioder lub nóg, szczególnie w okresie wzrastania,
    • wady stawów biodrowych (dysplazje lub zwichnięcia) jako terapia pomocnicza
    • zaburzenia funkcji oddechowych, połykania lub żucia.

    Terapia metodą Vojty może być z powodzeniem stosowana zarówno u niemowląt, jak i u starszych dzieci. Wskazanie do terapii opiera się na diagnozie lekarza i odpowiednio sformułowanym celu. Najlepsze efekty można osiągnąć wtedy, gdy u pacjenta nie doszło jeszcze do powstania i utrwalenia tak zwanych wzorców zastępczych.

    Zaburzenia funkcjonowania aparatu ruchu oraz problemy z utrzymaniem właściwej postawy ciała wymagają kompleksowego, często długotrwałego leczenia, zwłaszcza gdy przyczyna tych zaburzeń leży w nieprawidłowym funkcjonowaniu mózgu. Aby osiągnąć najlepsze efekty, należy jak najwcześniej rozpocząć terapię. Zastosowanie metody Vojty pozwala z powodzeniem leczyć zaburzenia aparatu ruchu już w pierwszych miesiącach życia dziecka. 

    Zastosowanie metody Vojty pozwala z powodzeniem leczyć zaburzenia aparatu ruchu już w pierwszych miesiącach życia dziecka. Niemowlęta mają bardzo plastyczny ośrodkowy układ nerwowy. Poszczególne drogi nerwowe w mózgu często są jedynie zablokowane, ale w zasadzie nadal dostępne.

    Stymulowany wzorzec ruchu pozostaje aktywny w mózgu pacjenta jeszcze przez jakiś czas po zakończeniu terapii. Powtarzając te same ćwiczenia w ciągu dnia stwarzamy możliwość spontanicznego dostępu do aktywowanych wzorców ruchu. Dzięki temu pacjent uzyskuje trwałą poprawę w zakresie utrzymania postawy ciała, ruchu i percepcji.

    Zastosowanie metody Vojty powoduje korzystne zmiany w zakresie koordynacji ruchu podczas chwytania, pionizowania ciała, chodu oraz podczas mowy. Po ćwiczeniach dziecko potrafi łatwiej i w szerszym zakresie wyrażać swoje życzenia i potrzeby oraz spontanicznie je realizować. Dzięki temu jest mniej sfrustrowane i sprawia wrażenie bardziej zrównoważonego emocjonalnie i zadowolonego. Pozytywne odczucia znacząco poprawiają umiejętności komunikacyjne.

    Skuteczność terapii zależy w dużej mierze od zaangażowania rodziców, którzy są odpowiednio instruowani i kierowani przez terapeutę i codziennie prowadzą terapię w domu.

    Terapeuci metody Vojty uzyskują kwalifikacje zawodowe po odbyciu szkolenia przeprowadzonego według standardów i programów Internationale Vojta Gesellschaft.

    Twórcą metody jest czeski neurolog i neurolog dziecięcy Vaclav Vojta (1936-2000). Poszukując sposobów usprawniania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym Vojta zaobserwował, że w określonych pozycjach ciała dzieci reagują na konkretne bodźce powtarzalnymi reakcjami tułowia i kończyn. Te sprowokowane ruchy były przez dzieci wykonywane bezwiednie, powtarzały się i wykazywały podstawowe cechy lokomocji. Skutki takiego uaktywniania były zdumiewające: po zastosowaniu terapii dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym zaczynały wyraźniej mówić, a po krótkim czasie pewniej stawały lub chodziły.

    Integracja sensoryczna - na czym polega i co dają zajęcia?

    Integracja sensoryczna to proces odbierania bodźców, a następnie porządkowania ich oraz integrowania z wcześniejszymi doświadczeniami. Zakłócenia tego procesu skutkują problemami z koordynacją ruchową, koncentracją i zachowaniem, a w konsekwencji również problemami szkolnymi i trudnościami w życiu społecznym.

    Terapia polega na dostarczaniu dziecku różnorodnych bodźców – początkowo uporządkowanych – połączonych z ruchem czynnym i sytuacją zadaniową. Z czasem wprowadza się bodźce bardziej zróżnicowane, nieregularne. Terapia metodą integracji sensorycznej ma postać nauki poprzez zabawę, w czasie której mózg i układ nerwowy uczą się integrować wrażenia zmysłowe. Pomaga temu wyposażenie sali terapeutycznej, zaopatrzonej w liczne specjalistyczne przyrządy (np. beczki, trapezy, platformy). Wykonując ćwiczenia dziecko nie przyswaja konkretnych umiejętności, lecz poprawia przebieg procesów nerwowych leżących u ich podstaw, angażując w to całe ciało i wszystkie zmysły: równowagi, propriocepcji – czucia własnego ciała, dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku.

    • jedzenie w sposób nieuważny, brudzenie ubrania,
    • negatywna reakcja na pewne bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe – dziecko nie lubi mycia włosów, czesania, obcinania paznokci, unika określonych materiałów, nie lubi chodzić boso,
    • częste reakcje złością, agresją,
    • trudności w uczeniu się (kłopoty z zapamiętywaniem, czytaniem, pisaniem, ortografią),
    • niechęć do nauki (rodzice mają wrażenie, że dziecko jest „leniwe”, o wszystkim zapomina, ma niską motywację i samoocenę),
    • ADHD, zespół Downa, zespół Aspergera, różnorodne dysfunkcje rozwojowe,
    • zbytnia ruchliwość, nadaktywność,
    • zbytnia powolność, nieśmiałość, wyciszenie,
    • nadwrażliwość na ruch: unikanie zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli, choroba lokomocyjna,
    • niska sprawność ruchowa, trudności w bieganiu, skakaniu, jeździe na rowerze, słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymywaniem równowagi,
    • problemy z samoobsługą (ubieranie, zapinanie guzików, wiązanie sznurówek),
    • przewracanie się częściej niż inne dzieci, częste upuszczanie, psucie zabawek,
    • unikanie zabaw plastycznych z użyciem rąk (plastelina, glina, piasek, farby), trudności z zabawami manualnymi (rysowanie, cięcie nożyczkami),
    • opóźnienie rozwoju mowy, wada wymowy,
    • trudności z koncentracją uwagi,
    • brak apetytu.

    Koncepcja integracji sensorycznej została stworzona przez Dr A. Jean Ayres- psychologa klinicznego i terapeutkę zajęciową, która wykorzystała wiedzę z zakresu neuroanatomii i neurofizjologii.