Integracja bilateralna
Zapraszamy na zajęcia

 

Terapię bilateralną prowadzi dr n. kult. fiz. Katarzyna Szkudlarek, doktor nauk o kulturze fizycznej, absolwentka wrocławskiej Akademii Wychowania Fizycznego, ekspertka Krajowej Izby Fizjoterapeutów. Ukończyła wiele kursów i szkoleń, m.in. NDT Bobath, SI, PNF, kinezjotaping, trójwymiarowa terapia manualna wad stóp u dzieci metodą Zukunft-Huber, integracja bilateralna, Zaburzenia przetwarzania słuchowego. Autorka publikacji w czasopismach fachowych. Stale doskonali swój warsztat  i metody pracy, by jeszcze skuteczniej pomagać swoim pacjentom.

Terapia Integracji Bilateralnej (BI)

Czym jest integracja bilateralna?

Bilateralna integracja to koordynacja i współpraca obu stron ciała w działaniu. Wspiera rozwój i  integrację wszystkich zmysłów oraz stymuluje połączenia neuronalne pomiędzy ruchem i funkcjami poznawczymi.

Program ćwiczeń ruchowych wzmacniających bilateralną integrację stworzony został przez Sheila Dobie. To indywidualny program ćwiczeń, który opiera się na ruchu jako podstawowym procesie uczenia się, zachęca mózg do bardziej efektywnego i szybszego przetwarzania bodźców.

Czy potrzebna jest diagnostyka przed rozpoczęciem terapii bilateralnej?

Podjęcie programu terapii integracji bilateralnej jest poprzedzone diagnostyką, w celu wykrycia problemów w rozwoju dziecka. Wyniki testów diagnostycznych dają pozycję wyjściową dla rozpoczęcia ćwiczeń oraz dają możliwość oceny postępów.

Integracja bilateralna a inne terapie

Ćwiczenia Bilateralnej Integracji mogą być nie tylko skutecznym narzędziem w walce z zaburzeniami rozwoju półkul, ale także uzupełnieniem różnych terapii ruchowych typu integracja sensoryczna, terapie w zaburzeniach przetwarzania słuchowego, koncentracji uwagi czy nadpobudliwości ruchowej.

Dla kogo wskazana jest terapia metodą integracji bilateralnej?

Integracja bilateralna to program przeznaczony dla dzieci i młodzieży z objawami:

  • trudności w nauce (np. dysleksja, trudności występujące pomimo dobrego poziomu intelektualnego),
  • trudności emocjonalne – poprawa funkcji fizycznych wpływa na wzrost pewności siebie i motywacji,
  • dyspraksja,
  • zaburzenia ze spektrum autyzmu,
  • ADHD,
  • trudności w koncentracji uwagi,
  • słaba pamięć,
  • ograniczona zdolność do skoordynowania obu stron ciała,
  • niewykształcona lateralizacja,
  • zaburzenia percepcji wzrokowej (słaba kontrola mięśni oka).

Na czym polega terapia metodą integracji bilateralnej?

Integracja bilateralna to indywidualny program ćwiczeń, który opiera się na ruchu jako podstawowym procesie uczenia się, zachęca mózg do bardziej efektywnego i szybszego przetwarzania bodźców. Program obejmuje sekwencje kolejnych układów ćwiczeń, które powinny być stosowane w określonej kolejności z uwzględnieniem postępów dziecka, aby maksymalnie wspierać jego rozwój i zdolności edukacyjne. Stworzony został przez Sheila Dobie.

W czasie programu dziecko poznaje nie tylko swoje ciało i jego położenie w przestrzeni, ale również w wyniku treningu umie łączyć wykonywanie wielu czynności naraz.

 

Przykłady zastosowań integracji bilateralnej

U dzieci z zaburzonym rozwojem obu półkul mózgowych można zauważyć np. obniżoną obustronną koordynację np. problemy z łapaniem piłki, trudności z orientacją przestrzenną, trudności z różnicowaniem stron prawa/lewa, unikanie przekraczania linii środkowej ciała, niewykształconą w pełni lateralizacji (skrzyżowana lateralizacja lub utrzymująca się oburęczność), niskie umiejętności wykonywania ruchów sekwencyjnych, np. kłopoty z nauką układów tanecznych, a także słabą pamięć, kłopoty z wielozadaniowością np. w rozwiązywaniu zadań matematycznych.

Terapia Bilateralna poprawia świadomość ciała, poczucie schematu ciała oraz rozróżnienie przestrzeni i poczucie kierunku, przekłada się to na lepszą równowagę statyczną i dynamiczną oraz kontrolę postawy. Lepsza jest współpraca między półkulami oraz współpraca ciała w obrębie góra-dół, lewo-prawo czy przód-tył. Dzięki ćwiczeniom wykonywanym podczas terapii bilateralnej poprawie ulega pamięć sekwencyjna, planowanie ruchu oraz następuje właściwa automatyzacja ruchów.

 

 

dr n. kult. fiz. Katarzyna Szkudlarek

Doktor nauk o kulturze fizycznej, fizjoterapeutka

Doktor nauk o kulturze fizycznej, absolwentka wrocławskiej Akademii Wychowania Fizycznego, ekspertka Krajowej Izby Fizjoterapeutów. W przychodni Promyk Słońca pracuje od 2008 roku. Zajmuje się głównie niemowlętami i dziećmi w wieku przedszkolnym, ze schorzeniami i zaburzeniami napięcia mięśniowego, asymetriami, opóźnieniem rozwoju psychomotorycznego, zaburzeniami neurologicznymi, chorobami genetycznymi i metabolicznymi, wadami postawy, zaburzeniami przetwarzania słuchowego.

Ukończyła wiele kursów i szkoleń, m.in. NDT Bobath, SI, PNF, kinezjotaping, trójwymiarowa terapia manualna wad stóp u dzieci metodą Zukunft-Huber, integracja bilateralna, Zaburzenia przetwarzania słuchowego. W pracy posługuje się przede wszystkim elementami NDT Bobath, PNF, SI, kinezjotapingiem, trójwymiarową terapią wad stóp metodą Zukunft-Huber, Sensi Jump Kids. Autorka publikacji w czasopismach fachowych. Chce się dalej kształcić, aby jeszcze skuteczniej pomagać swoim pacjentom.

Kontakt

Zgłoś się telefonicznie lub mailowo

Masz pytanie? Napisz do nas.